PERAN GEREJA DALAM PENGEMBANGAN PROGRAM KEWIRAUSAHAAN DI ERA DIGITAL

  • Purnama Pasande STT Star's Lub Luwuk Banggai
  • Ezra Tari STAK Negeri Kupang
Keywords: Enterpreneuship, Church, digital era

Abstract

In the digital era, the role of the church in developing entrepreneurial programs is facing new challenge through the application. Many entrepreneurship development models, for example, a church located in a mall. There are also cooperatives within the church which selling snacks, many kinds of small and medium businesses, food stalls and others. The church is required to be creative in developing entrepreneurship, especially in this digital era. The research method used in this article is a qualitative research method with descriptive analysis. The research found entrepreneurial diversity, that showed dissimilar numerous things to another. Therefore, the Church must be active both in fulfilling spiritual and physical needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, Y. (2018). Gereja Dan Pengaruh Teknologi Informasi “Digital Ecclesiology.” FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 1(2), 270–283. https://doi.org/10.34081/fidei.v1i2.12

Andriono, T. (2017). Bagaimana Memanfaatkan Teknologi Informasi dan Komunikasi.

Badriah, L. S. (2014). Pengembangan Inovasi dan Kewirausahaan Sebagai Upaya Menghadapi Era Masyarakat Ekonomi ASEAN 2015. Sustainable Competitive Advantage (SCA), 21–33. Retrieved from http://jp.feb.unsoed.ac.id/index.php/sca-1/article/view/655

Budiyanto, H. (Universitas M. M. (2017). Program Pengembangan Kewirausahaan Dalam Bentuk Inkubator Bisnis Di Perguruan Tinggi Bagi Mahasiswa Pemilik Usaha Pemula. Seminar Nasional Sistem Informasi (Senasif) 2017, (September), 385–394. Retrieved from https://seminar.unmer.ac.id/index.php/senasif/2017/paper/view/33/39

Buono, G. H. (2017). Keterlibatan Gereja dalam Latihan Kewirausahaan Pemuda. Retrieved April 7, 2019, from http://gkjwtunglur.blogspot.co.id/2017/03/basar-pemuda-gkjw-jemaat-tunglur.htm

DBS. (2017). Mendorong Wirausaha Baru di Era Digital. Retrieved May 27, 2019, from www.dbs.com website: https://www.dbs.com/spark/index/id_id/dbs-yes-asset/files/(Riset 2) Mendorong Wirausaha Baru di Era Digital.pdf

Harjono, B. (2011). Bahan Ajar Kewirausahaan. STT INTI.

Hartono, H. (2018). Mengaktualisasikan Amanat Agung Matius 28 : 19-20 dalam Konteks Era Digital. KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen), 4(2), 19–20. Retrieved from www.sttpb.ac.id/e-journal/index.php/kurios

Haryani, S. (2017). Pengaruh Lingkungan Kewirausahaan Terhadap Pengembangan Wirausaha Di Kabupaten Sleman. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 1(1), 24. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2017.v1.i1.1841

Jalil, A. (2015). Teologi Wirausaha. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 6(2), 203. https://doi.org/10.15642/islamica.2012.6.2.203-214

Julianto, Si. (2017). Kewirausahaan Jemaat: Sebuah Alternatif Berteologi. WASKITA, Jurnal Studi Agama Dan Masyarakat, 151–183.

Juliawati, N. (2018). Membangun Kewirausahaan: antara Digital Ekonomy dan Human Economy. Bandung.

Marbun, D. P., & Kaihatu, V. A. M. (2016). Pemahaman Uang dan Usaha Menuju Kewirausahaan. Prosiding Seminar Nasional Psikologi UMG. Tangerang Selatan: Universitas Pembangunan Jaya.

Nababan, T. S. (2011). Gereja dan Kesejahteraan Warga Dalam Perspektif Ekonomi Kerakyatan. MPRA Paper No. 49096, 1–10.

Rahadi, D. R. (2018). Analisis Sektor Usaha Kecil & Menengah Menjadi Model Kewirausahaan Sosial Berbasis Ekonomi Kreatif. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 4(2), 159–173. https://doi.org/10.31843/jmbi.v4i2.115

Rini, A. D. (2016). Relevansi Sustainability, Accountability, Transparency Program Entrepreneurial University terhadap Sikap Komunitas Gereja. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 6(3), 1–14. https://doi.org/10.18202/jamal.2015.12.6035

Rizky, D. A. (2018). Studi Perbandingan Gaya Kepemimpinan Kerja Tim, Kultur Organisasi, dan Intensi Berwirausaha pada Pegawai Lembaga Pemasyarakatan A, B dan C. Journal of Government and Civil Society, 1(1), 1. https://doi.org/10.31000/jgcs.v1i1.275

Rosmiati, R., Junias, D. T. S., & Munawar, M. (2015). Sikap, Motivasi, Dan Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan (Journal of Management and Entrepreneurship), 17(1), 21–30. https://doi.org/10.9744/jmk.17.1.21-30

Saragih, I. (2017). MEMBANGUN USAHA KREATIF, INOVATIF DAN BERMANFAAT MELALUI PENERAPAN KEWIRAUSAHAAN SOSIAL Rintan. Jurnal Kewiraushaan, 3(2), 50–58.

Sianturi, R. P. (2014). Komunitas Virtual Kristen: Era Baru Eklesia dalam Konteks Virtual dan Kontribusinya bagi Kebangsaan Beragama di Indonesia. Gema Teologi, 38(1), 97.

Sitompul, R. P. (2017). Pelayanan Pemuda di Era Teknologi Digital. Jurnal Antusias, 5(1).

Sumbung, G., Suman, A., Kliwon, H., & Paulus, K. (2012). Peran Gereja Dalam Peningkatan Ekonomi Masyarakat Di Tomohon Sulawesi Utara. Wacana, 15(4).

Supriyanto, I. G. (2012). Pengaruh Persepsi mahasiswa tentang Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Kepercayaan Diri dan Motivasi Mahasiswa Program Studi Akuntansi (Studi Kasus pada Fakultas Ekonomi Universitas Widyatama). Perkembangan Peran Akuntansi Dalam Bisnis Yang Profesional. Bandung: SNAB 2012.

Suwardana, H. (2017). Revolusi Industri 4.0 Berbasis Revolusi Mental. ATI UNIK 2017, Vol . 1 No. 2 Hal 102-110, 1(2), 102–110. https://doi.org/http://ojs.unik-kediri.ac.id/index.php/jatiunik/article/view/117/0

Tafonao, T. (2019). KEPRIBADIAN GURU KRISTEN DALAM PERSPEKTIF 1 TIMOTIUS 4 : 11-16. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 3, 62–81.

Tari, E. (2018). Teologi Tongkonan: Berteologi dalam Konteks Budaya Toraja. Epigraphe: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristen, 2(2), 93–102.

Tomatala, Y. (2010). Spiritual Enterpreneurship Anda Juga Bisa Menjadi Enterpreneur Rohani. Jakarta: YT Leadership Foundation.

Zimmerer, T. W., Scarborough, N. M., & Wilson, D. (2008). Essentials of Enterpreneurship and Small Bussiness Management. New Jersey: Pearson Pretice Hall Inc.

Published
2019-06-27
How to Cite
Pasande, P., & Tari, E. (2019). PERAN GEREJA DALAM PENGEMBANGAN PROGRAM KEWIRAUSAHAAN DI ERA DIGITAL . VISIO DEI: JURNAL TEOLOGI KRISTEN, 1(1), 38-58. https://doi.org/10.35909/visiodei.v1i1.6
Section
Original Articles