CHRISTIAN EDUCATION LEARNING STRATEGIES AT CHILD DEVELOPMENT CENTERS IO-0497 BENYAMIN OEBUFU

Keywords: Christian Religious Education Strategy, Benyamin Oebufu Child Development Center, SWOT Analysis, Matrix Space Analysis

Abstract

This study aims to identify strengths, weaknesses, opportunities, and threats and then determine the learning strategy of Christian Religious Education in PPA IO-0497 Benyamin Oebufu. This study used a qualitative method with a descriptive approach and data analysis using a SWOT analysis. The steps in this research are observation and literature study, problem identification and formulation, data collection, data processing, discussion, and conclusion drawing. The subjects in this study consisted of 2 management bodies and four mentors. The results showed that PPA IO-0497 Benyamin Oebufu had 11 strengths, eight weaknesses, six opportunities, and six threats. The results show that the position of the CRE learning strategy in PPA IO - 0497 Benyamin Oebufu is in the Quadrant I area, meaning that growth strategies are possible because strengths are more significant than weaknesses, and opportunities are more significant than threats. The CRE learning strategy at PPA IO-0497 Benyamin Oebufu is the integration of learning with God's Word, applying creative and engaging technology-based Bible learning, building a spiritual community to grow together, conducting competency-building training for mentors, and conducting pastoral counselling for children and parents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alawiyah, F. (2017). Standar Nasional Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Aspirasi, 8(1), 81–92.

Anwar, M. C., & Utami, M. C. (2012). Analisis SWOT pada Strategi Bisnis dalam Kompetisi Pasar. Jurnal Sistem Informasi, 5(1), 1–9.

Arifianto, E. Y. (2017). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia dengan Pendekatan Pola Komunikasi Efektif dalam Mewujudkan Konsep Malang Smart City. Jurnal Komunikasi Global, 6(2), 175–184.

Baharuddin. (2019). Manajemen strategik mutu pendidikan. Jurnal Idaarah, III(36), 155–163.

Chamidi, A. S., Lestari, A., Ariskawanti, E., Hidayati, K. D., Baety, N. N. H., Rohmah, N., Rosydah, & Istikomah, T. (2019). Analisa SWOT Manajemen Pendidikan di SMK Maarif 1 Kebumen. Ejournal, Cakrawala: Studi Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 3(2), 2580–9385.

Fahmi, F. H., Pratiwi, R. N., & Trisnawati. (2015). Pengaruh Pendidikan dan Pelatihan (DIKLAT) Terhadap Prestasi Kerja (Studi pada Dinas Kesehatan Kabupaten Pamekasan). Jurnal Administrasi Publik, 3(11), 1809–1813.

Gulo, S. (2017). Prinsip Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Bagi Keluarga Banua Niha Keriso Protestan (BNKP) Gunung Sitoli. JURNAL GLOBAL EDUKASI, 3(3), 452–456.

Hasugian, J. W. (2019). Kurikulum dan Pembelajaran Warga Jemaat Dewasa di Gereja. KURIOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 5(1), 36–53.

Kamayuda, D. M. D., & Krismanda, M. A. (2016). Perencanaan Strategi Bersaing Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Swasta Salatiga. Satya Widya, 32(2), 79–91. https://doi.org/10.24246/j.sw.2016.v32.i2.p79-91

Khori, A. (2016). Manajemen Strategik dan Mutu Pendidikan Islam. Manageria : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, I(1), 75–99.

Kolibu, D. R. (2017). Tantangan Pelayanan Dalam Tugas Mengajar PAK: Kajian Teologis, Pedagogis Implmentasi Pendidikan Agama Kristen Sebagai Integrasi Iman dan Ilmu. Shanan Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 132–150.

Nainupu, M. (2009). Konseling Pastoral dalam Gereja: RES SINE QUA NON. JTA, 20(11), 78–100.

Oci, M. (2018). Pengaruh Pengelolaan Kelas Dalam Pelajaran Agama Kristen Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SMP Kanaan Ungaran Tahun Ajaran 2017-2018. Jurnal Fidei, 1(2), 199–218.

Pakpahan, E. S., Siswidiyanto, & Sukanto. (2014). Pengaruh Pendidikan Dan Pelatihan Terhadap Kinerja Pegawai (Studi Pada Badan Kepegawaian Daerah Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik, 2(1), 116–121.

Primadona, Y., & Rafiqi, Y. (2019). Analisis swot pada strategi persaingan usaha minimarket madina purbaratu kota tasikmalaya. Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 49–60.

Rindaningsih, I. (2012). Pengembangan Model Manajemen Sategik Berbasis (Beyond Center and Circle Time) BCCT Pada PAUD. Jurnal Pedagogia, 1(2), 213–223.

Shamadiyah, N. (2017). Analisis Swot Strategi Pemberdayaan Masyarakat Program Penataan Lingkungan Permukiman Komunitas Di Kelurahan Suryatmajan, Kota Yogyakarta. Agrifo : Jurnal Agribisnis Universitas Malikussaleh, 2(1), 58–66. https://doi.org/10.29103/ag.v2i1.506

Sidjabat, Binsen S. (2019). MERETAS POLARISASI PENDIDIKAN KRISTIANI: Sebuah Pengantar tentang Arah Pendidikan Kristiani di Gereja, Akademia, dan Ruang Publik. Indonesian Journal of Theology, 7(1), 7–24.

Sidjabat, Binsen Samuel. (2019). Kerangka Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Berbasis Karakter di Perguruan Tinggi. Jurnal Jaffray, 17(1), 73–90. https://doi.org/10.25278/jj71.v17i1.314

Subekti, T., & Pujiwati. (2019). Pemuridan Misioner dalam Menyiapkan Perluasan Gereja Lokal. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani, 3(2), 157–172. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v3i2.126

Sujoko, E. (2017). Strategi Peningkatan Mutu Sekolah Berdasarkan Analisis Swot Di Sekolah Menengah Pertama. Kelola : Manajemen Pendidikan, 4(1), 1–14.

Wijayatsih, H. (2011). Pendampingan dan Konseling Pastoral. Gema Teologi, 35(1/2), 3–10.

Yulianingsih, D., & Gaol, S. M. M. L. (2019). Keterampilan Guru PAK Untuk Meningkatkan Minat Belajar Murid Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas. Jurnal Fidei, 2(1), 100–119.

Yuliati, & Yemima, K. (2019). MODEL PEMURIDAN KONSELING BAGI ALUMNUS PERGURUAN TINGGI LULUSAN BARU (FRESH GRADUATE) YANG MENGINGKARI PANGGILAN PELAYANAN. Gamaliel :Teologi Praktika, 1(1), 26–40.

Published
2020-09-21
How to Cite
Tanaem, Y., & Djira, I. (2020). CHRISTIAN EDUCATION LEARNING STRATEGIES AT CHILD DEVELOPMENT CENTERS IO-0497 BENYAMIN OEBUFU. VISIO DEI: JURNAL TEOLOGI KRISTEN, 2(2), 180-202. https://doi.org/10.35909/visiodei.v2i2.96
Section
Original Articles