THE ROLE OF THE CHURCH IN THE DEVELOPMENT OF ENTREPRENEURSHIP PROGRAM IN THE DIGITAL AGE
Abstract
In the digital era, the Church's role in developing entrepreneurial programs faces new challenges through the application. Many entrepreneurship development models include a church located in a mall. There are also cooperatives within the Church selling snacks, many small and medium businesses, food stalls, and others. The Church must be creative in developing entrepreneurship, especially in this digital era. The research method used in this article is a qualitative research method with descriptive analysis. The research found entrepreneurial diversity that showed numerous dissimilar things to one another. Therefore, the Church must be active in fulfilling spiritual and physical needs.
Downloads
References
Afandi, Y. (2018). Gereja Dan Pengaruh Teknologi Informasi “Digital Ecclesiology.” FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 1(2), 270–283. https://doi.org/10.34081/fidei.v1i2.12
Andriono, T. (2017). Bagaimana Memanfaatkan Teknologi Informasi dan Komunikasi.
Badriah, L. S. (2014). Pengembangan Inovasi dan Kewirausahaan Sebagai Upaya Menghadapi Era Masyarakat Ekonomi ASEAN 2015. Sustainable Competitive Advantage (SCA), 21–33. Retrieved from http://jp.feb.unsoed.ac.id/index.php/sca-1/article/view/655
Budiyanto, H. (Universitas M. M. (2017). Program Pengembangan Kewirausahaan Dalam Bentuk Inkubator Bisnis Di Perguruan Tinggi Bagi Mahasiswa Pemilik Usaha Pemula. Seminar Nasional Sistem Informasi (Senasif) 2017, (September), 385–394. Retrieved from https://seminar.unmer.ac.id/index.php/senasif/2017/paper/view/33/39
Buono, G. H. (2017). Keterlibatan Gereja dalam Latihan Kewirausahaan Pemuda. Retrieved April 7, 2019, from http://gkjwtunglur.blogspot.co.id/2017/03/basar-pemuda-gkjw-jemaat-tunglur.htm
DBS. (2017). Mendorong Wirausaha Baru di Era Digital. Retrieved May 27, 2019, from www.dbs.com website: https://www.dbs.com/spark/index/id_id/dbs-yes-asset/files/(Riset 2) Mendorong Wirausaha Baru di Era Digital.pdf
Harjono, B. (2011). Bahan Ajar Kewirausahaan. STT INTI.
Hartono, H. (2018). Mengaktualisasikan Amanat Agung Matius 28 : 19-20 dalam Konteks Era Digital. KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen), 4(2), 19–20. Retrieved from www.sttpb.ac.id/e-journal/index.php/kurios
Haryani, S. (2017). Pengaruh Lingkungan Kewirausahaan Terhadap Pengembangan Wirausaha Di Kabupaten Sleman. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 1(1), 24. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2017.v1.i1.1841
Jalil, A. (2015). Teologi Wirausaha. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 6(2), 203. https://doi.org/10.15642/islamica.2012.6.2.203-214
Julianto, Si. (2017). Kewirausahaan Jemaat: Sebuah Alternatif Berteologi. WASKITA, Jurnal Studi Agama Dan Masyarakat, 151–183.
Juliawati, N. (2018). Membangun Kewirausahaan: antara Digital Ekonomy dan Human Economy. Bandung.
Marbun, D. P., & Kaihatu, V. A. M. (2016). Pemahaman Uang dan Usaha Menuju Kewirausahaan. Prosiding Seminar Nasional Psikologi UMG. Tangerang Selatan: Universitas Pembangunan Jaya.
Nababan, T. S. (2011). Gereja dan Kesejahteraan Warga Dalam Perspektif Ekonomi Kerakyatan. MPRA Paper No. 49096, 1–10.
Rahadi, D. R. (2018). Analisis Sektor Usaha Kecil & Menengah Menjadi Model Kewirausahaan Sosial Berbasis Ekonomi Kreatif. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 4(2), 159–173. https://doi.org/10.31843/jmbi.v4i2.115
Rini, A. D. (2016). Relevansi Sustainability, Accountability, Transparency Program Entrepreneurial University terhadap Sikap Komunitas Gereja. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 6(3), 1–14. https://doi.org/10.18202/jamal.2015.12.6035
Rizky, D. A. (2018). Studi Perbandingan Gaya Kepemimpinan Kerja Tim, Kultur Organisasi, dan Intensi Berwirausaha pada Pegawai Lembaga Pemasyarakatan A, B dan C. Journal of Government and Civil Society, 1(1), 1. https://doi.org/10.31000/jgcs.v1i1.275
Rosmiati, R., Junias, D. T. S., & Munawar, M. (2015). Sikap, Motivasi, Dan Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan (Journal of Management and Entrepreneurship), 17(1), 21–30. https://doi.org/10.9744/jmk.17.1.21-30
Saragih, I. (2017). MEMBANGUN USAHA KREATIF, INOVATIF DAN BERMANFAAT MELALUI PENERAPAN KEWIRAUSAHAAN SOSIAL Rintan. Jurnal Kewiraushaan, 3(2), 50–58.
Sianturi, R. P. (2014). Komunitas Virtual Kristen: Era Baru Eklesia dalam Konteks Virtual dan Kontribusinya bagi Kebangsaan Beragama di Indonesia. Gema Teologi, 38(1), 97.
Sitompul, R. P. (2017). Pelayanan Pemuda di Era Teknologi Digital. Jurnal Antusias, 5(1).
Sumbung, G., Suman, A., Kliwon, H., & Paulus, K. (2012). Peran Gereja Dalam Peningkatan Ekonomi Masyarakat Di Tomohon Sulawesi Utara. Wacana, 15(4).
Supriyanto, I. G. (2012). Pengaruh Persepsi mahasiswa tentang Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Kepercayaan Diri dan Motivasi Mahasiswa Program Studi Akuntansi (Studi Kasus pada Fakultas Ekonomi Universitas Widyatama). Perkembangan Peran Akuntansi Dalam Bisnis Yang Profesional. Bandung: SNAB 2012.
Suwardana, H. (2017). Revolusi Industri 4.0 Berbasis Revolusi Mental. ATI UNIK 2017, Vol . 1 No. 2 Hal 102-110, 1(2), 102–110. https://doi.org/http://ojs.unik-kediri.ac.id/index.php/jatiunik/article/view/117/0
Tafonao, T. (2019). KEPRIBADIAN GURU KRISTEN DALAM PERSPEKTIF 1 TIMOTIUS 4 : 11-16. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 3, 62–81.
Tari, E. (2018). Teologi Tongkonan: Berteologi dalam Konteks Budaya Toraja. Epigraphe: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristen, 2(2), 93–102.
Tomatala, Y. (2010). Spiritual Enterpreneurship Anda Juga Bisa Menjadi Enterpreneur Rohani. Jakarta: YT Leadership Foundation.
Zimmerer, T. W., Scarborough, N. M., & Wilson, D. (2008). Essentials of Enterpreneurship and Small Bussiness Management. New Jersey: Pearson Pretice Hall Inc.
Copyright (c) 2019 Purnama Pasande, Ezra Tari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen publishes articles under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0). Users are free to copy, modify, or redistribute articles for any lawful purpose in any media, provided they give appropriate credit to the original author and Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen as the publisher, links to the license, indicate if changes have been made, and redistribute any derivative works under the same license.
Article copyright is held by the respective author (s), without limitation. A non-exclusive license is granted to Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen to publish articles and identify itself as the original publisher, including commercial rights to sell them to libraries and individuals.
By publishing articles in Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen, authors grant rights to third parties to use their articles to the extent granted by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.