Interest of Youth in the Musafir Paisubololi Congregation in Continuing Education in the Theology Study Program.

  • Edward Molindako Sekolah Tinggi Teologi Star's Lub Luwuk Banggai, Indonesia
  • Ermin Alperiana Mosooli Sekolah Tinggi Teologi Star's Lub Luwuk Banggai, Indonesia
  • Lefran Lembolangi Sekolah Tinggi Teologi Star's Lub Luwuk Banggai, Indonesia
Keywords: adolescent interest, theology study program, Christian education, pastor

Abstract

This research examines the interest of adolescents from the Musafir Paisubololi congregation in the Theology Study Program, focusing on six indicators: "enjoyment of the Theology Study Program", "motivation to enter the Theology Program", "encouragement from others", "interest in the Theology Program", "willingness to learn about religion and engage in service", and "belief in the excellence of the Theology Program". The subjects of the study were 38 adolescents aged 15-22 years. The research method was quantitative, utilizing a survey approach with data collection conducted through a Likert scale questionnaire. The findings indicate an average response of "agree" across all six indicators, with "enjoyment of the Theology Study Program" and "willingness to learn about religion and engage in service" scoring the highest. While support from parents and church leaders was significant, it needs improvement. Based on these findings, it can be concluded that there is significant potential for developing the interest of adolescents in the field of theology through increased socialization and information about career prospects and the advantages of the Theology Study Program to enhance their interest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alviana, A. F., & Setyowati, R. R. N. (2023). Motivasi Orang Tua dalam Penentuan Pendidikan Tinggi Anak di Kelurahan Meri Kota Mojokerto. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 11(2), 494–509. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n2.p494-509

Angka, J. (2020). Pola Hidup Gaya Mewah Terhadap Kepemimpinan Dan Motivasi Pelayanan Pendeta.

Annur, C. M. (2021). Daftar Program Studi Terfavorit Calon Mahasiswa di Indonesia. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/06/21/teknik-jurusan-universitas-paling-diminati-siswa

Arifiyanto, M., & Kholidah, N. (2021). Analisis Pengaruh Pengetahuan Produk, Persepsi Manfaat dan Promosi terhadap Minat Penggunaan Uang Elektronik berbasis server. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 7(3), 697–706. https://doi.org/10.35794/jmbi.v7i3.31390

Bawamenewi, Y., Marbun, L., Fernando, A., & Triposa, R. (2022). Peran Pendidikan Teologi dan Kepemimpinan Kristen dalam Pembentukan Karakter Guru Sekolah Minggu. Sikip: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 20–31. https://doi.org/10.52220/sikip.v3i1.106

Chandra, I., Amelia, F., & Hasibuan, N. H. (2021). Hubungan Minat dan Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas X MAN 2 Batam. Jurnal Pendidik Indonesia, 2(2), 131–145. https://doi.org/10.61291/jpi.v2i2.25

Ghani, R. A., Saripah, I., & Nadhirah, N. A. (2023). Role Model Siswa Dalam Penentuan Karir Remaja. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 123–130. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4118

Huda, N. (2016). Kemandirian pada Remaja yang Diasuh Orangtua Tunggal. Universitas Medan Area.

Khadijah, S., & Indrawati, H. (2017). Analisis Minat Peserta Didik untuk Melanjutkan Pendidikan Tinggi. JPIS: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 178–188. http://ejournal.upi.edu/index.php/jpis

Laana, D., & Sondopen, D. (2020). Keterampilan Guru Pendidikan Agama Kristen Untuk Meningkatkan Minat Belajar Murid Di Kelas. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, dan Pendidikan, 2(2), 27–32. https://doi.org/10.51730/ed.v2i2.47

Listiowatty, M. (2021). Keterlibatan Orang Tua pada Pemilihan Jurusan Perguruan Tinggi Siswa SMA. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(8), 1226–1240. https://doi.org/10.47387/jira.v2i8.205

Mahmud, A. (2008). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3 no.(Februari), 21–44. https://doi.org/10.15294/dp.v3i1.431

Maulida, N. C., & Pranajaya, S. A. (2018). Pengentasan Degradasi Minat Belajar Pada Siswa Remaja. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 7–16. https://doi.org/10.21093/twt.v5i1.2421

Nasrudin, M. H. (2017). Pengaruh Konformitas Teman Sebaya Terhadap Perilaku Deliquency Minum-Minuman Keras Pada Remaja Desa Kranding Kecamatan Mojo Kabupaten Kediri. IAIN Tulungagung.

Patongloan, N. (2019). Implementasi Gaya Hidup Rendah Hati Pendeta Sebagai Bentuk Refleksi Terhadap Teladan Pelayanan Yesus. OSF. https://doi.org/10.31219/osf.io/a69xz

Perangin Angin, Y. H., & Yeniretnowati, T. A. (2021). Deskripsi Serupa Seperti Kristus Sebagai Tujuan Pendidikan Karakter Kristen. ELEOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 13–27. https://doi.org/10.53814/eleos.v1i1.2

Pradesyah, R. (2020). Pengaruh Promosi Dan Pengetahuan Terhadap Minat Masyarakat Melakukan Transaksi Di Bank Syariah (Studi Kasus Di Desa Rahuning). Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 1(2), 113–122. https://doi.org/10.56114/al-sharf.v1i2.65

Rini, M. N., & Kpalet, P. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Remaja Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Di Desa Persiapan Mahe Kelan Kecamatan Waigete Kabupaten Sikka. JUPEKN, 6(1), 23–28.

Saputro, M. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa dalam Memilih Program Studi. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 6(1), 83–94. https://doi.org/10.31571/saintek.v6i1.489

Sari, N. A., & Ginting, M. T. H. (2023). Minat Belajar Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Kelas VII SMP Negeri 3 Palangka Raya. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 3(2), 141–152. https://doi.org/10.54170/harati.v3i2.226

Sitanggang, P. M., & Munthe, M. R. (2023). Ini Aku, Utuslah Aku (Suatu Kajian Teologi Sistematika Esensi Panggilan Pendeta Sebagai Hamba Tuhan). Jurnal Teologi Cultivation, 7(1), 89–103. https://doi.org/10.46965/jtc.v7i1.1829

Sitoki, R. E., Yokiman, J., & Ruindungan, L. M. (2023). Motivasi Mahasiswa Sekolah Tinggi Teologi Star’s Lub Dalam Memilih Program Studi Teologi. Apostolos: Journal of Theology and Christian Education, 3(2), 118–132. https://doi.org/10.52960/a.v3i1

Solicha, F. N., Safitri, D., & Kurniawan, N. (2020). Peran Orangtua Dalam Menentukan Pilihan Kuliah Anak. Edukasi IPS, 4(2), 8–17.

Tanama, Y. J., Pakpahan, D. F., & Purnama, W. S. (2022). Kontekstualisasi Pendidikan Agama Kristen Bagi Remaja. PASCA : Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 18(2), 208–219. https://doi.org/10.46494/psc.v18i2.221

Wetesi, N. M., Yokiman, J., & Labito, A. M. (2023). Persepsi Remaja di Jemaat Bersehati Adean tentang Profesi Pendeta. SAMI: Jurnal Sosiologi Agama dan Teologi, 1(1), 42–69. https://ejournal.uksw.edu/sami/article/view/9796/2551

Wiji, U., & Mawarti, S. (2012). Minat Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Sugihmas 2 Kecamatan Grabag Kabupaten Magelang Terhadap Pembelajaran Permainan Bola Voli [Universitas Negeri Yogyakarta]. https://eprints.uny.ac.id/8741/

Yulida, H. (2021). Faktor Rendah Minat Remaja Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi (Studi Kasus Kecamatan Bakongan Timur Kabupaten Aceh Selatan [UIN Ar-Raniry]. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/22572/

Published
2024-06-29
How to Cite
Molindako, E., Mosooli, E. A., & Lembolangi, L. (2024). Interest of Youth in the Musafir Paisubololi Congregation in Continuing Education in the Theology Study Program. VISIO DEI: JURNAL TEOLOGI KRISTEN, 6(1), 72-88. https://doi.org/10.35909/visiodei.v6i1.516
Section
Original Articles