Interest of Youth in the Musafir Paisubololi Congregation in Continuing Education in the Theology Study Program.
Abstract
This research examines the interest of adolescents from the Musafir Paisubololi congregation in the Theology Study Program, focusing on six indicators: "enjoyment of the Theology Study Program", "motivation to enter the Theology Program", "encouragement from others", "interest in the Theology Program", "willingness to learn about religion and engage in service", and "belief in the excellence of the Theology Program". The subjects of the study were 38 adolescents aged 15-22 years. The research method was quantitative, utilizing a survey approach with data collection conducted through a Likert scale questionnaire. The findings indicate an average response of "agree" across all six indicators, with "enjoyment of the Theology Study Program" and "willingness to learn about religion and engage in service" scoring the highest. While support from parents and church leaders was significant, it needs improvement. Based on these findings, it can be concluded that there is significant potential for developing the interest of adolescents in the field of theology through increased socialization and information about career prospects and the advantages of the Theology Study Program to enhance their interest.
Downloads
References
Alviana, A. F., & Setyowati, R. R. N. (2023). Motivasi Orang Tua dalam Penentuan Pendidikan Tinggi Anak di Kelurahan Meri Kota Mojokerto. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 11(2), 494–509. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n2.p494-509
Angka, J. (2020). Pola Hidup Gaya Mewah Terhadap Kepemimpinan Dan Motivasi Pelayanan Pendeta.
Annur, C. M. (2021). Daftar Program Studi Terfavorit Calon Mahasiswa di Indonesia. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/06/21/teknik-jurusan-universitas-paling-diminati-siswa
Arifiyanto, M., & Kholidah, N. (2021). Analisis Pengaruh Pengetahuan Produk, Persepsi Manfaat dan Promosi terhadap Minat Penggunaan Uang Elektronik berbasis server. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 7(3), 697–706. https://doi.org/10.35794/jmbi.v7i3.31390
Bawamenewi, Y., Marbun, L., Fernando, A., & Triposa, R. (2022). Peran Pendidikan Teologi dan Kepemimpinan Kristen dalam Pembentukan Karakter Guru Sekolah Minggu. Sikip: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 20–31. https://doi.org/10.52220/sikip.v3i1.106
Chandra, I., Amelia, F., & Hasibuan, N. H. (2021). Hubungan Minat dan Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas X MAN 2 Batam. Jurnal Pendidik Indonesia, 2(2), 131–145. https://doi.org/10.61291/jpi.v2i2.25
Ghani, R. A., Saripah, I., & Nadhirah, N. A. (2023). Role Model Siswa Dalam Penentuan Karir Remaja. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 123–130. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4118
Huda, N. (2016). Kemandirian pada Remaja yang Diasuh Orangtua Tunggal. Universitas Medan Area.
Khadijah, S., & Indrawati, H. (2017). Analisis Minat Peserta Didik untuk Melanjutkan Pendidikan Tinggi. JPIS: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 178–188. http://ejournal.upi.edu/index.php/jpis
Laana, D., & Sondopen, D. (2020). Keterampilan Guru Pendidikan Agama Kristen Untuk Meningkatkan Minat Belajar Murid Di Kelas. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, dan Pendidikan, 2(2), 27–32. https://doi.org/10.51730/ed.v2i2.47
Listiowatty, M. (2021). Keterlibatan Orang Tua pada Pemilihan Jurusan Perguruan Tinggi Siswa SMA. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(8), 1226–1240. https://doi.org/10.47387/jira.v2i8.205
Mahmud, A. (2008). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3 no.(Februari), 21–44. https://doi.org/10.15294/dp.v3i1.431
Maulida, N. C., & Pranajaya, S. A. (2018). Pengentasan Degradasi Minat Belajar Pada Siswa Remaja. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 7–16. https://doi.org/10.21093/twt.v5i1.2421
Nasrudin, M. H. (2017). Pengaruh Konformitas Teman Sebaya Terhadap Perilaku Deliquency Minum-Minuman Keras Pada Remaja Desa Kranding Kecamatan Mojo Kabupaten Kediri. IAIN Tulungagung.
Patongloan, N. (2019). Implementasi Gaya Hidup Rendah Hati Pendeta Sebagai Bentuk Refleksi Terhadap Teladan Pelayanan Yesus. OSF. https://doi.org/10.31219/osf.io/a69xz
Perangin Angin, Y. H., & Yeniretnowati, T. A. (2021). Deskripsi Serupa Seperti Kristus Sebagai Tujuan Pendidikan Karakter Kristen. ELEOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 13–27. https://doi.org/10.53814/eleos.v1i1.2
Pradesyah, R. (2020). Pengaruh Promosi Dan Pengetahuan Terhadap Minat Masyarakat Melakukan Transaksi Di Bank Syariah (Studi Kasus Di Desa Rahuning). Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 1(2), 113–122. https://doi.org/10.56114/al-sharf.v1i2.65
Rini, M. N., & Kpalet, P. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Remaja Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Di Desa Persiapan Mahe Kelan Kecamatan Waigete Kabupaten Sikka. JUPEKN, 6(1), 23–28.
Saputro, M. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa dalam Memilih Program Studi. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 6(1), 83–94. https://doi.org/10.31571/saintek.v6i1.489
Sari, N. A., & Ginting, M. T. H. (2023). Minat Belajar Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Kelas VII SMP Negeri 3 Palangka Raya. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 3(2), 141–152. https://doi.org/10.54170/harati.v3i2.226
Sitanggang, P. M., & Munthe, M. R. (2023). Ini Aku, Utuslah Aku (Suatu Kajian Teologi Sistematika Esensi Panggilan Pendeta Sebagai Hamba Tuhan). Jurnal Teologi Cultivation, 7(1), 89–103. https://doi.org/10.46965/jtc.v7i1.1829
Sitoki, R. E., Yokiman, J., & Ruindungan, L. M. (2023). Motivasi Mahasiswa Sekolah Tinggi Teologi Star’s Lub Dalam Memilih Program Studi Teologi. Apostolos: Journal of Theology and Christian Education, 3(2), 118–132. https://doi.org/10.52960/a.v3i1
Solicha, F. N., Safitri, D., & Kurniawan, N. (2020). Peran Orangtua Dalam Menentukan Pilihan Kuliah Anak. Edukasi IPS, 4(2), 8–17.
Tanama, Y. J., Pakpahan, D. F., & Purnama, W. S. (2022). Kontekstualisasi Pendidikan Agama Kristen Bagi Remaja. PASCA : Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 18(2), 208–219. https://doi.org/10.46494/psc.v18i2.221
Wetesi, N. M., Yokiman, J., & Labito, A. M. (2023). Persepsi Remaja di Jemaat Bersehati Adean tentang Profesi Pendeta. SAMI: Jurnal Sosiologi Agama dan Teologi, 1(1), 42–69. https://ejournal.uksw.edu/sami/article/view/9796/2551
Wiji, U., & Mawarti, S. (2012). Minat Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Sugihmas 2 Kecamatan Grabag Kabupaten Magelang Terhadap Pembelajaran Permainan Bola Voli [Universitas Negeri Yogyakarta]. https://eprints.uny.ac.id/8741/
Yulida, H. (2021). Faktor Rendah Minat Remaja Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi (Studi Kasus Kecamatan Bakongan Timur Kabupaten Aceh Selatan [UIN Ar-Raniry]. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/22572/
Copyright (c) 2024 Edward Molindako, Ermin Alperiana Mosooli, Lefran Lembolangi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen publishes articles under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0). Users are free to copy, modify, or redistribute articles for any lawful purpose in any media, provided they give appropriate credit to the original author and Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen as the publisher, links to the license, indicate if changes have been made, and redistribute any derivative works under the same license.
Article copyright is held by the respective author (s), without limitation. A non-exclusive license is granted to Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen to publish articles and identify itself as the original publisher, including commercial rights to sell them to libraries and individuals.
By publishing articles in Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen, authors grant rights to third parties to use their articles to the extent granted by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.