Analysis of the Needs for Implementing PAIKEM in Sunday Schools At the Genesis Congregation in the Tobelo City Region

  • Tomi Itje Pascasarjana Universitas Halmahera, Indonesia
  • Harun Taliawo Pascasarjana Universitas Halmahera, Indonesia
  • Apriani Saliding Pascasarjana Universitas Halmahera, Indonesia
  • Oscar Jeferson Scheitzer May Pascasarjana Universitas Halmahera, Indonesia
  • Demianus Ice Pascasarjana Universitas Halmahera, Indonesia
Keywords: Sunday School teacher, PAIKEM methods, creative learning

Abstract

This research describes the need to apply the active, innovative, creative, effective, and fun learning (PAIKEM) methods in learning in Sunday School at the Evangelical Christian Church in Halmahera (GMIH) Genesis Congregation Tobelo City Region. The method used is qualitative, with observation as a data collection technique. The object of observation is conveying God's word during Sunday School services. The results of the research show that the PAIKEM methods need to be applied in learning at the Sunday School at the Evangelical Christian Church in Halmahera (GMIH) Genesis Congregation, Tobelo City Region because the method used is telling stories or lectures, resulting in Sunday School children quickly getting bored and not focused when learning about the word of God.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adnan, M. (2018). Urgensi Penerapan Metode Paikem Bagi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 134–150. https://doi.org/10.37348/cendekia.v3i1.42

Aswan, A. (2016). Strategi Pembelajaran Berbasis PAIKEM. Aswaja Pressindo.

Blattner, D. (2006). Metode Mengajar Anak-anak Sekolah Minggu. Lembaga Literatur Baptis. Caram, PG.

Daun, P. (1989). Pengantar Ke Dalam Sekolah Minggu Anak-anak. Yayasan Daun Family.

Fatoni, A. (2011). Metodologi Penelitian dan Teknik Penyususna Skripsi. Rineka Cipta.

Ginting, S. L. B. (2013). Peranan Guru Sekolah Minggu dalam Proses Pengajaran di Sekolah Minggu (Studi tentang Metode dan Media Pengajaran Guru Sekolah Minggu di GBKP). Program Studi Teologi FTEO-UKSW.

Harianto, G. P. (2021). Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab dan Dunia Pendidikan Masa Kini. ANDI.

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.

Husniyatus, S. Z. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT. Kencana.

Ismail, A. (2011). Ajarlah Mereka Melakukan: Kumpulan Karangan Seputar Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Jauhar, M. (2011). Implementasi PAIKEM dari Behavioristik Sampai Konstruktivistik : Sebuah Pengembangan Pembelajaran Berbasis CTL (Contextual Teaching & Learning). Prestasi Pustaka.

Karyati, F. (2014). Pengembangan Active Learning pada Kegiatan Pembelajaran Siswa SDN Tanjung Rema Kecamatan Martapura Kota Kabupaten Banjar. Fathiya Printing.

Kohelet, N. (2019). Peran Pendidikan Agama Kristen Untuk Anak Sekolah Minggu Dalam Rangka Melestarikan Budaya Jawa Di GKJ Wonosobo. Program Studi Teologi FTEO-UKSW.

Little, S. (1983). To Set One’s Heart: Belief and Teaching In The Church. John Knox.

Matulessy, Y., Guslauw, V., & Lumasina, S. (2021). Metode Pembelajaran PAIKEM Dalam Mewujudkan Merdeka Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA Pascasarjana UM (Vol. 2, Nomor 1, hal. 149–160). https://e-journal.iaknambon.ac.id/index.php/DX/article/view/366

Mu’awanah, M. (2011). Strategi Pembelajaran: Pedoman untuk Guru dan Calon Guru. IAIN Kediri Press.

Rachmawati, Y. (2012). Strategi Pengembangan Kreativitas pada Anak. Prenada Media.

Safi’i, A. (2020). Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan, Gembira dan Berbobot (PAIKEM GEMBROT) di SDI I Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru. Akademia Pustaka.

Sanjaya, W. (2012). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.

Siswoyo, H. (2020). Sekolah Minggu Sebagai Sarana dalam Membentuk Iman dan Karakter Anak. SANCTUM DOMINE: JURNAL TEOLOGI, 7(1), 121–134. https://doi.org/10.46495/sdjt.v7i1.47

Sitepu, A. S. M. B. (2019). Pengembangan Kreativitas Siswa. Guepedia.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Supramita, E. F. (2019). Pengaruh Model PAIKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan) Terhadap Minat Belajar Siswa Padamata Pelajaran IPA Kelas IV SDN 163 Seluma. IAIN BENGKULU.

Yulianingsih, D. (2020). Upaya Guru Sekolah Minggu dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Alkitab di Kelas Sekolah Minggu. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika, 3(2), 285–301.

Published
2023-12-07
How to Cite
Itje, T., Taliawo, H., Saliding, A., May, O. J. S., & Ice, D. (2023). Analysis of the Needs for Implementing PAIKEM in Sunday Schools At the Genesis Congregation in the Tobelo City Region. VISIO DEI: JURNAL TEOLOGI KRISTEN, 5(2), 82-90. https://doi.org/10.35909/visiodei.v5i2.451
Section
Original Articles