CHRISTIAN PARENTS' STRATEGY IN DEVELOP CHILD DISCIPLINE
Abstract
This study intends to examine the strategies of parents in fostering child discipline in Christian families. The Bible places the primary responsibility for educating children on the parents. Children need discipline to shape their character. In addition, discipline is essential for children concerning social life, and discipline is the foundation children need to achieve their future. The method used is descriptive and literature review. The results show that parents play a role in building their children's discipline. They have to develop communication using the love language of their children by making themselves role models that can be emulated by their children, providing space for children to grow and explore themselves, and through action firm in love.
Downloads
References
Asaf, A. S. (2020). Upaya Pemenuhan Kebutuhan Dasar Manusia. Jurnal Ilmiah Cakrawarti, 2(2), 26–31. https://doi.org/10.47532/jic.v2i2.126
Astria, K. (2018). Pengaruh Disiplin Kerja Dan Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Bank Rakyat Indonesia Cabang Pamulang. Jurnal Mandiri, 2(1), 1–22. https://doi.org/10.33753/mandiri.v2i1.29
Budiarti, T. (2018). Model-Model Pendidikan Perdamaian Bagi Anak Dalam Konteks Gereja. Jurnal Jaffray, 16(1), 55–76. https://doi.org/10.25278/jj71.v16i1.280
Budijanto, O. W., & Rini, N. S. (2019). Implementasi Mekanisme Pemberian Hukuman Disiplin di Kementerian Hukum dan HAM. Jurnal Ilmiah Kebijakan Hukum, 13(3), 283–310. https://doi.org/10.30641/kebijakan.2019.v13.283-310
Budiyana, H. (2018). Perspektif Alkitab Terhadap Keluarga Kristen. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 581–589. https://doi.org/10.33541/regula%20fidei.v3i2.983
Cahyati, N., & Kusumah, R. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pembelajaran Di Rumah Saat Pandemi Covid 19. JURNAL GOLDEN AGE, 4(1), 152–159.
Chapman, G., & Campbell, R. (2018). The 5 love Languages of Children. ANDI Offset.
Darmawan, I. P. A. (2019). Pembelajaran Memorisasi Dalam Ulangan 6:6-9. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani, 3(1), 21–27. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v3i1.50
Diananda, A. (2019). Psikologi Remaja Dan Permasalahannya. Journal Istighna, 1(1), 116–133. https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.20
Emiyati, A. (2018). Mendisiplin Anak Menurut Prinsip Kristen. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 2(2), 147–156. https://doi.org/10.46445/ejti.v2i2.109
Hadi, N. (2019). Pendidikan Teologi Lintas Agama dalam Meraih Keluarga Bahagia (Analisis Teori Islam, Kristen, Hindu, Budha dan Konghucu). AL-USWAH: Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Agama Islam, 1(2), 67–87. https://doi.org/10.24014/au.v1i2.5224
Hafizah, E., & Sari, P. (2019). Pola Komunikasi Keluarga Dalam Membentuk Karakter Anak. Raheema: Jurnal Studi Gender dan Anak, 6(1), 91–104.
Hartono, H. (2018). Membentuk Karakter Kristen Pada Anak Keluarga Kristen. Kurios, 2(1), 62–69. https://doi.org/10.30995/kur.v2i1.22
Hendra, V. (2018). Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Kasih dan Disiplin Kepada Anak Usia 2-6 Tahun Sebagai Upaya Pembentukkan Karakter. Kurios, 3(1), 48–65. https://doi.org/10.30995/kur.v3i1.29
Hutabarat, O. R. (2019). Mendidik Anak Berkarakter Kristen Mengatasi Kekerasan. Voice of Wesley: Jurnal Ilmiah Musik dan Agama, 1(2). https://doi.org/10.36972/jvow.v1i2.12
Hutagalung, P. (2020). Pemuridan Sebagai Mandat Misi Menurut Matius 28:18-20. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 2(1), 64–76. https://doi.org/10.36270/pengarah.v2i1.22
Kusumasondjaja, S. (2016). Identitas Sosial, Norma Kelompok, Kepercayaan Dan Online Helping Behavior Pada Komunitas Sosial Berbasis Facebook. Mix: Jurnal Ilmiah Manajemen, 6(2), 296–312. https://doi.org/10.22441/jurnal_mix
Manalu, E. O. (2020). Pengaruh Konseling Pranikah Terhadap Keutuhan Keluarga. ANTUSIAS Jurnal Teologi dan Pelayanan, 6(1), 16–31.
Mariyana, R., & Setiasih, O. (2018). Penataan Lingkungan Belajar Terpadu Untuk Meningkatkan Potensi Kecerdasan Jamak Anak. Pedagogia, 15(3), 241–249. https://doi.org/10.17509/pdgia.v15i3.11020
Naat, D. E. (2020). Tinjauan Teologis-Dogmatis Tentang Sakramen Dalam Pelayanan Gerejawi. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.36270/pengarah.v2i1.18
Nadeak, L. (2017). Mencintai Keluarga : Mengahayati Keadilan dan Belas Kasih. LOGOS: Jurnal Filsafat-Teologi, 14(2), 1–16.
Nugroho, W. A. (2018). Peranan Pendidikan Keluarga Tentang Kekudusan Hidup Menurut Roma 12:1-2. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika, 1(2), 185–198. https://doi.org/10.34081/fidei.v1i2.16
Nuhamara, D. (2018). Pengutamaan Dimensi Karakter Dalam Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Jaffray, 16(1), 93–114. https://doi.org/10.25278/jj71.v16i1.278
Putera, D. A. D. A., Wahyuni, A. A. S., & Ariani, N. K. P. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Masalah Perilaku Dan Emosional Pada Anak Di Sd Saraswati 5 Denpasar. Jurnal Medika Udayana, 8(8), 1–6. https://doi.org/https://doi.org/10.24843/MU.2019.V8.i8.P3
Putra, A. M. (2018). Koreksi Persaudaraan: Tantangan dalam Mengembangkan Hidup Bersama. Societas Dei: Jurnal Agama dan Masyarakat, 4(2), 197–218. https://doi.org/10.33550/sd.v4i2.72
Roy, B., & Yosef, A. (2019). Pertumbuhan Rohani Anak Dalam Keluarga Kristen Menurut Efesus 6:4. Jurnal The Way, 5(1), 52–69.
Sa’adah, U. (2017). Parenting Skills Orangtua dan Kesejahteraan Psikologis Anak. Psikoislamika : Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam, 14(2), 5–15. https://doi.org/10.18860/psi.v14i2.6504
Sahartian, S. (2019). Pengaruh Pembinaan Rohani Keluarga Terhadap Karakter Pemuda Berdasarkan Kolose 2: 6-10 Di GBAP Surakarta. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika, 2(1), 20–39. https://doi.org/10.34081/fidei.v2i1.30
Sakti, B. P. (2018). Indikator Pengembangan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Magistra, 29(101), 1–10. https://doi.org/10.31227/osf.io/pucw9
Sari, D. N. (2019). Upaya Preventif Guru Kristen Dalam Menghadapi Degradasi Moral Anak. Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen, 1(1), 79–100. https://doi.org/10.35909/visiodei.v1i1.11
Siahaan, H. E. R. (2016). Hikmat Sebagai Implikasi Pendidikan Kristiani: Refleksi 1 Raja-raja 3:1-15. DUNAMIS: Jurnal Penelitian Teologi dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 15–30. https://doi.org/10.30648/dun.v1i1.99
Sidjabat, B. S. (2019). Penguatan Guru Pak Untuk Pendidikan Karakter : Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 3, 30–48.
Simbolon, E. T. (2018). Pentingnya Keterampilan Sosial Dalam Pembelajaran. Jurnal Christian Humaniora, 2(1), 40–52. https://doi.org/10.46965/jch.v2i1.108
Soesilo, Y. (2016). Penggunaan Rotan Dalam Pendisiplinan Anak Menurut Kitab Amsal 23:13-14. DUNAMIS: Jurnal Penelitian Teologi dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.30648/dun.v1i1.98
Stevanus, K. (2018). Tujuh Kebajikan Utama Untuk Membangun Karakter Kristiani Anak. BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 1(1), 79–95. https://doi.org/10.34307/b.v1i1.21
Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757
Sudaryanti, S. (2017). Mendidik Anak Menjadi Manusia Yang Berkarakter. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 506–517. https://doi.org/10.21831/jpa.v3i2.11706
Sudharma Putra, I. B. (2018). Sosial Control : Sifat Dan Sanksi Sebagai Sarana Kontrol Sosial. Vyavahara Duta, 13(1), 27–32. https://doi.org/10.25078/vd.v13i1.529
Suteja, J. (2017). Dampak Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Anak. Awlady : Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1331
Syamsuriadi, S. (2018). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Pembelajaran Berpusat Pada Anak: Perspektif Naturalisme Romantik. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 571–583. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v6i1.288
Talupun, J. S. (2017). Resensi: Families in Ancient Israel � The Family, Religion, and Culture. Gema Teologika, 2(1), 97. https://doi.org/10.21460/gema.2017.21.297
Tandy K, P. (2016). Karakter Pendidik Kristen Dan Nilai-Nilai Kerajaan Allah Analisis Injil Matius. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 163–188. https://doi.org/10.33541/regula%20fidei.v1i1.147
Yudho, W., & Tjandrasari, H. (2017). Efektivitas Hukum Dalam Masyarakat. Jurnal Hukum & Pembangunan, 17(1), 57. https://doi.org/10.21143/jhp.vol17.no1.1227
Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif Dalam Perspektif Bimbingan Dan Konseling. Quanta STKIP Siliwangi Journals, 2(2), 83–93. https://doi.org/10.22460/q.v2i2p83-91.1641
Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28–38. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167
Copyright (c) 2021 Kosma Manurung
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen publishes articles under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0). Users are free to copy, modify, or redistribute articles for any lawful purpose in any media, provided they give appropriate credit to the original author and Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen as the publisher, links to the license, indicate if changes have been made, and redistribute any derivative works under the same license.
Article copyright is held by the respective author (s), without limitation. A non-exclusive license is granted to Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen to publish articles and identify itself as the original publisher, including commercial rights to sell them to libraries and individuals.
By publishing articles in Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen, authors grant rights to third parties to use their articles to the extent granted by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.